De viering van het project gebeurde in de bovenbouwklassen. In iedere groep kwam een kleutergroep en een middenbouw groep op bezoek. Bij ons kwam de klas van juf Karin en de klas van juf Petra op bezoek om het project van start te laten gaan.
Met z'n allen bekeken we een filmpje van buurman&buurman, waarin de twee stuntelige mannen een boekenkast bouwen. De buurmannen gebruikten allerlei soorten gereedschappen en ook de bouwtekeningen kwamen voorbij. Nadat de juffen en de kinderen dingen hadden gemimed die je in huis kunt doen (afwassen, ramen lappen, tafeldekken, vegen en noem maar op), gingen de kinderen weer naar hun eigen klassen.
Binnen dit project kunnen we veel kanten op gaan en daarom verdiepen de drie bouwen
zich in drie verschillende onderwerpen. De bovenbouw gaat zich verdiepen in het architectenbureau.
Gister hebben de kinderen in groepjes woordspinnen gemaakt over 'Wonen'. Ze moesten opschrijven waar zij aan dachten bij het begrip 'Wonen'. Van de zes woordspinnen is in de kring één grote gemaakt:
Ook is er alvast begonnen met een lijst met moeilijke woorden die tijdens het project aan de orde komen, waarvan de kinderen graag de betekenis willen weten. Want wat betekent emigreren eigenlijk? En hoe komt Rob bij het beroep bouwkundig ingenieur? En is een wigwam soms een hut?
Juf Melinda heeft het met de klas gehad over verschillende gevels en deze op mooie, zelfgemaakte foto's laten zien. De klas weet nu wat een halsgevel, klokgevel, lijstgevel en trapgevel is en hoe deze er uit zien. Ze hadden al een duidelijke voorkeur van welke gevel ze het mooiste vinden en welke zelfs het meest praktisch zou zijn: heuze architecten dus.
Aan het eind van de dag heeft juf Melinda de kinderen kennis laten maken met basilieken, kerken en andere kleurrijke gebouwen in Rusland. Want ja, ook ons 'klassenland' kan op een mooie manier aan het project gekoppeld worden.
Na het bekijken van de bijzondere Russische gebouwen, zijn de kinderen aan de slag gegaan met het natekenen ervan op A3 formaat. De kinderen kleuren de gebouwen in met felle kleuren wasco, waarna de juffen er over heen gaan met sla olie.
Als de kunstwerken klaar zijn, kunnen ze op de ramen worden geplakt. Door de sla olie worden de tekeningen doorzichtig en komen de felle kleuren extra mooi uit.
Maar voorlopig zijn de kinderen er nog druk mee bezig!
Zoals jullie al horen, is het project in volle gang. Er zullen nog veel acitiviteiten komen deze week om de kinderen nieuwsgierig te maken en het enthousiasme te prikkelen.
Hopelijk wordt dit project net zo'n succes als het vorige!
Juf Monica
Geen opmerkingen:
Een reactie posten